05 august 2007

Fåredag 2007 - på Hjemstavnsgården i Gummerup


I går var Sus og jeg med til at stå for uldteltet på fåredagen. En helt ny oplevelse for mig. Jeg har aldrig været på Hjemstavnsgården før, selvom jeg bor meget tæt på, så jeg var rigtig glad for at det kunne lade sig gøre. Egentlig skulle jeg have holdt knipletræf for nogle knipleveninder fra min kniplelæreruddannelse, men de var så venlige at gå med til at flytte det til næste lørdag.


Der var fortælling om en ham, kartning på diverse måder, spinding - både på rok og håndten, filtning, strikning - både med pinde og på knagerække. Der var plantefarvning og Sus viste os alle hvordan vi brugte nogle slyngstokke som Gunhild havde med.

Vi fik grillstegt lam og salat til frokost - der var ellers masser af kold kartoffelsalat og frikadeller, samt geddepølser, men grillstegt lam var bare FOR lækkert, så vi vandrede troligt forbi alle de andre madboder for at smovse i det.

Senere på eftermiddagen smagte jeg min første is lavet af fåremælk, det smagte utroligt godt og jeg glæder mig allerede til næste år.

Jeg tror vi var 14 alt i alt til at passe uldteltet, og selvom vi på skift forklarede og snakkede med folk, så var der også rigtig god tid til at gå rundt og opleve.

Da vi skulle derfra, kom regningen for at stole på P-vagter. Da Sus skulle parkere, blev hun vist hen til at sted der bedst kunne sammenlignes med en tidligere mødning, der så meget blødt ud og hun udspurgte P-vagten om han dog virkelig troede at hun kunne komme derfra igen - ja da sagde han - ingen problem, men det blev det!!!

Vi sad fast og der måtte en hel del frem-og-tilbagekørsler samt skubben af 3 personer før vi kom fri, men det lykkedes og vi kunne køre hjem, både trætte men også i den grad fulde af indtryk og sol. Jeg er ikke lige den der tager solbad, så jeg kunne godt mærke at jeg havde siddet i solen det meste af dagen. I dag brænder jeg - er totalt mørkerød som en kogt krebs, men det går vel over igen....

Jeg glæder mig i hvert fald til næste år.

Ingen kommentarer: