04 juni 2006

Spinding og kniplinger





Her ser I min samling af specielle kniplepinde. Jeg arvede en del fra min kniplelærer da hun døde, og jeg har også selv samlet i alle de år jeg har kniplet. En kær venindes mand har så lavet dette skab til mig. Der er fyldt godt op og jeg glæder mig næsten dagligt over synet. Men der kan sagtens være flere, så jeg fortsætter min jagt på kniplepinde. Senest har en anden venindes mand drejet nogle i ibenholt og de er SÅ lækre at holde på, men de skulle ind i skabet til samlingen. Jeg håber så han laver nogle flere så jeg også kan få nogle at kniple med.

I øjeblikket knipler jeg næsten kun lommetørklæder, jeg har set en samling på over 100 stk til en messe og min drøm er også at nå 100 stk kniplede lommetørklæder. Her ses det bræt jeg helst knipler på. Det er ikke ret stort og meget nemt at slæbe med når jeg skal til knipletræf. Jeg har en taske til der passer 100% til brættet.

Problemet ved at starte sådan en samling op, er at det er meget sjovere at kniple end at sy stof i, men det lykkedes mig i torsdags at få syet stof i et lommetørklæde kaldet Ahornbladet. Jeg har allerede sat stof på til næste lommetørklæder der skal monteres og det venter så bare på at inspirationen melder sig. Jeg har 9 mere liggende der venter. En af dagene skal jeg lige have det presset lidt bedre, kunsten er at få strygejernet varmt nok til at rette diverse krøller ud og ikke så varmt at det svider stoffet, hvilket sker MEGET let, skulle jeg hilse at sige fra meget pålidelig kilde.


Ellers spinder jeg på livet løs. Her kan I se hele min produktion indtil nu. Der er helt nøjagtigt 6 bundter af den petroleumsfarvede Gotlandske uld fra Irene og fire bunder Leicester, fire bundter merino og et prøvebundt med alskens uld i en pærevælling. I øjeblikket laver jeg endnu et par bundter Leicester, så har jeg ikke mere af den. Irenes uld er skide flot når det er spundet, men det er altså ikke nemt at arbejde med, så der bliver ikke lavet mere end det jeg har på lager af den slags, men ikke lige foreløbig - trænger til noget der er nemmere at arbejde med. Hvad jeg så går i gang med ved jeg ikke, men øhhm - jeg aner ikke hvordan, men jeg har altså lidt øhhm at vælge imellem.

Ingen kommentarer: