12 september 2006

Bøger og chokosquashkage






Det er ikke meget jeg får strikket om dagen. Mest om aftenen når jeg se fjernsyn, i stedet for læser jeg som en gal i øjeblikket. Her til venstre har Martin taget et billede af mig i aftes uden jeg vidste det. Normalt hører jeg lydbøger mens jeg enten strikker, spinder eller knipler, men denne bog kunne jeg ikke finde som lydbog endnu. Heller ikke som dansk bog - måske ledte jeg ikke nok, men jeg fandt den så som engelsk lydbog - troede jeg i hvert fald, og da jeg oprindeligt er uddannet korrespondent i engelsk og fransk, tænkte jeg - det er ok med en engelsk lydbog - det har jeg gjort før med godt resultat og forstår jo fint hvad folk siger i film på tv, så jeg bestilte den.
Så kom bogen endelig - stor var min overraskelse da det viste sig at være en rigtig bog af papir - Den hedder Street Dreams og er skrevet af Faye Kellerman. Hun har lavet en krimiserie om politidetektiven Peter Decker og jeg har efterhånden hørt dem alle som lydbog. Denne Street Deams handler om hans datter som også er gået ind i politiet og den måtte jeg bare læse. Jeg kan mærke på handlingen at jeg mangler en lige før denne, men den må jeg så jagte senere. Desværre er jeg den type som ikke kan klare et ord jeg ikke forstår, så hver gang jeg støder på et ord jeg ikke kender og hvor jeg ikke udmiddelbart kan gætte mig til betydningen, ja så konsulterer jeg Gyldendals den røde - er også typen som altid skulle slå ord op i leksikon og som rettede mine forældre og søskende når de ikke talte sprogligt korrekt - jeg må virkelig ha' været irriterende!!!
Nu til noget helt andet - i fredags fik jeg serveret en chokosquashkage som bare var så lækker og smagte så syndigt, at jeg bad om opskriften. I går bagte jeg så to - både en med sukker og en sukkerfri til Jørgen. Det gjorde stor lykke, da det ikke er så tit han får kage, medmindre han stjæler noget MED sukker i.Jeg var også lige et smut henne hos Sus og Per med en smagsprøve og hvis nogen skulle være interesseret er opskriften her:
Chokosquashkage
300 g mel
400 g sukker
2 spsk kakao med stor top
1 tsk natron
1 tsk bagepulver
1 tsk salt
2 tsk vanillesukker
200 g mørk chokolade, groft hakket
2 dl olie
3 æg
400 g squash, groft revet
Bland de tørre ting i en skål.Riv squash og kom dem i skålen sammen med de våde ting.Rør godt sammen med en ske.Anvend en bradepande på 25 X 35 cm (smurt eller foret med bagepapir)Bages ved 180° C i 60-70 min midt i ovnen. (ER færdig efter 70 min selvom den klistrer lidt)jeg havde brugt en lidt større form til den med sukker og så blev den lidt mørk, men smagte ok alligevel, men hold øje med den det sidste stykke tid.Rigtig god fornøjelse - den smager bare mums!!

Ingen kommentarer: